Květen 2016

Hory - od té stolové až po tu Lví Hlavu

24. května 2016 v 17:48 | Kwítko |  JAR Jihoafrická Republika
Po dlouhé době (cože?? To už sem tu jako měsíc?) jsem se rozhodla to tu zase krapec updatovat. To víte, za dva dny zkouška z Ekonomických teorií rozvoje a já bych zrovna dělala všechno možné jen se učila...

Posledních pár víkendů (a zároveň prvních pár mých víkendů zde v Kapském Městě) jsem se snažila na max využít toho počasí a doslova lítala mezi horami. Jednou to bylo s klubem z Univerzity, jindy zas s meetup skupinou, pak se spolužáky no a v neděli teď jen tak s kámoškou. Hor tu moc není, ale ty co tu jsou jsou pár kilometrů dlouhé a dají se vylézt z různých stran, pak tu máme pár desítek kopců a to nechějte ať začnu o jen takových procházkách přírodou k vodopádům. Zkrátka i kdybych tu bydlela deset let tak to všechno neprolezu. Ale můžu to zkusit.

No, každopádně pár rad pro ty, kteří tu jedou jen tak turistovat... Vybírejte si trasy které jsou populární nbo choďte ve větších skupinkách, čím déle tu jsem (a čím více poslouchám místní) tím víc mám pocit že jsem někdě v Riu a že se mnou bude ámen tu minutu kdy vkročím na ulici sama. Není to tak, ale štěstí se nemá pokoušet. Po včrech se teda určitě sami nikde nevydávejte (už vůbc ne mimo centrum-centrum). Vlaky jsou večer taky Ta-bu. Zkrátka po setmění vám zbývá jedině UBER (levná verz taxi - mají i appku). No ale o bezpčnosti jindy.

K těm horách stačí vědět, že si nemá cenu sebou tahat drahé věci, velké batohy a všeobecně řetízky apod. což by jen přitahovalo pozornost.

Ale dost už strašení. My tam šly dvě holky a zvládly jsme to s hvězdičkou. Navíc třeba zrovna tu trasu kterou jsme šly (Indian V. Table Mountain) si zapamatuju do konce života. Jestli tohle nebyl nejkrásnější (nebo jeden z) výšlap tak pak nevím co je.

Tras na stolovou horu vede asi deset. Možná sto. A jedna lanovka. Záleží z které strany chcete jít, na kterou zase přijít, v jaké jste kondici, jestli raději řetězy, schody nebo horolezectví. Kapské Město má všechno. Uvidít při procházce dva oceány, město s přístavem, jednu z pláží, dvě zátoky a i Lví Hlavu (názv druhé nejznámější hory tady). Vše je to rozprostřené po centru města a je to dokonalé.

Za výšlap nedáte nic. Za lanovku a pět minut v ní, které vám ušetří cca 2,5-3hod výšlapu (záleží na trase) utratíte majlant, já to ani nekontrolovala ale tipla bych tak 10-15EUR.

Nesmím zapomenout, že cestou uvidíte spousu těchto roztomilých bobříků, nevím jaký je jejich název v češtině (bobr to není) ale zajímavostí je třeba to, že nejbližstí jejich biologický druh na této zemi je....... SLON! a tak hurá na skoro-piďi slony! :)

(ne, nedělám si srandu!)

Jo většina výšlapů začíná z 'pod lanovky', nbo kousek více na pravo či na levo (fakt je co pár set metrů jiná trasa). Ale k lanovce jzdí zdarma autobusy MyCity. Pak si to můžete třeba namířit na Kloof corner.

Pro ty, co nechtějí až nahoru a stačí jim to vše vidět 'ze středu' stačí začít z pod lanovky a jít tzv Pipe Track, celá trasa vede nad zátokou Camps Bay s výhledem na Lví Hlavu a po levé straně máte onu Stolovou horu. Všechno stojí za to. Všechno všchno všecičko. J to tu prostě krása!

Opět začínáme...tentokrát z Kapského Města

1. května 2016 v 23:26 | Kwítko |  AFRIKA
Dobrý den a dobré ránko...

Tak nějak jsem brouzdala starými záložkami a našla jsem, že vlastně stále mám blog. Blog který už dloooouho neaktualizuju.. Není to tím, že bych snad přestala cestovat ale právě spíš naopak. Od července 2015 jsem stihla navštívit Gruzii, Armenii, Turecko, Bulharsko a Srbsko - vše stopem a poté půl roku v Africe: Keňa má milovaná, dál Tanzínie a Zanzibar, Zambie, Zimbabwe a Mozambik tam jsem dostala svou úplně první malárii (snad i poslední) a v březnu jsem odletěla do Vietnamu a Laosu, přes Hong Kong zpět domů nabrat sílu no a dneska, prvního května si už sedím v podkrovním pokojíčku v Kapském Městě.

Blog jsem zkrátka nepsala, neboť toho cestování je hodně, a já raději cestuji v momentě než abych trávila cestování vypisováním no a pak když jsem chvíli na místě už to zase není ono a vše zpětně vypisovat, uploadovat fotky atd trvá věčnost a času není nazbyt.

Každopádně, teď budu v Kapském Městě nějáký ten pátek a tak sem se rozhodla, že jak tento blog začal mým studiem v Hong Kongu tak proč nepokračovat studiem právě tady v Africe.

Aspon můžu tu rodinku nějak informovt o tom co a jak :)

Jsem tu sotva dva dny a už sem se stihla i jemně opálit. Což vám může přijít jako normálka v Africe, ale Kapské Město není zrovna Africké ať už se to týče stupni vývoje, obyvatelstva, cen nebo počasí :)
V Květnu tu vlastně začíná podzim, který během června jemně přejde do zimy. V zimě tu teplota může klesnout i k nule v ranních hodinách, přes den pak kolem 13-15ˇC. Ted tu máme ale krásně a přes ranních 7°C nám to přs den naskáče až na 25°C takže zatím pohodička.
V sezóně jsou grepy a kaki takže ani hladem neumřu no a už jsem si stihla zařídit i banku a simkartu, tak snad to teda nějak zvládnu.
Jesti bude čas a chuť napíšu pár článku opět o tom jak se dostat tady na Univerzitu a jak to tady vše obskákat a zařídit.

Můj pokojíček jsem si našla na internetu přes GumTree, je malinký ale je v celkem fajn bezpečné lokalitě, celkem levný a máme velkou kuchyň, obýváček a krásný park hned naproti, tak proč si stěžovat :). Nájem pokoje pro jednoho tady výjde cca na 6000-9000Kč vč. energií, internetu a uklízečky (zaměstnávají se tady tradičně ženy z chudších rodiny, které jednou týdně vám přijdou na pár hodin uklidit). Já platím 6500Kč tak si nestěžuju. A tady je potvůrka:

Mám střešní okno, takže aspoň můžu čučet na ty jejich krásné hvězdy!

Černá nebo Bílá? Spíše takový Jing-Jang :)

Nechci ať vyzním jako rasistka, já jí teda rozhodně nejsem ale nikdy jsem nevěděla jak přesně označovat lidi jiných 'barev' aby to tak ani nevyznělo. Ono pro mě by to nemělo být ani potřeba vždyť jsme všichni lidi a žijeme v 21.st. ale nejčastější otázkou, když řeknu že jsem v Africe (nebo když sem oznámila, že se sem stěhuji) bylo právě mířeno na to jak 'zapadnu', na jiné 'rasy' apod.

Ohledně Kapského Města se rozepíšu asi jindy, ale tedy jen ve zkratce - rozhodně se tu ztratím v davu a nejsem jedinná blondýnka (první den mi přišlo, že jsem přistála asi v Evropě, neboť jsem vidělá více blondýnek a blonďáků než 'afričanů'), jelikož jsem tu ale byla již dříve a v Africe jsem i v té jižní (Zambie a Zimbabwe) kde je to ve městech podobné byla dost dlouho, tak nějak jsem to očekávala.. ale pro ty, kteří si stereotypně myslí, že v Africe jsou pouze Afričani - mám pro vás jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Afričané tu tedy stále jsou ve většině, ale ono i ti 'bílí' tu něktěří žijí již od 17.století a pokládají se za afričany - a mají na to právo a já bych je jinak ani nenazvala, když já jsem evropanka, že? :) takže to s tou Afrikou nebude zas tak černé ale možná i trochu bledé... JAR původně na některých malých částech obývali hlavně Křováci, většina JARu ale byla neobydlena, když sem přišli první Holanďané v polovině 17.st. ti sebou postupně přivážli otroky z jiných zemí Afriky, takže se vlastně dá řici, že většina těch bílých je zde déle než těch 'černých'. S historii Zambie a Zimbabwe to je už krapec horší a bylo tam rozhodně více odebírání země od domorodců, krvežíznivý Rhodes atd. Ale o historii fakt jindy :)

Zkrátka Kapské Město je rájem na zemi, vždyť tu máme hned dva oceány, tučňáky na pláži, hory v centru města, mezinárodní společnost a spojení všech různých kultur. atd. atd. atd.

Tady už jen pár foteček na znázornění a příště už něco ze života studenta :)

Já teda bydlím tak nějak mezi těmi horami.