Květen 2014

KickStarter - poslední možnost připojit se na stavění knihovny na Madagaskaru!

30. května 2014 v 18:24 | Kwítko |  Lepší Svět - Super Projekty
Za pár dní už odlétám na Madagaskar, kde budu stavět knihovnu... jen tam nějak potřebuju dostat ty knížky co mi milí lidé ze světa dali! Každá korunka pomůže, jedna libra je teď asi 30Kč, obětujte pivo a přispěje dětem na knihy :)

Startovač a můj projekt na Madagaskaru

25. května 2014 v 17:06 | Kwítko |  Madagaskar
Zde se dočtete o kterém projektu tohle je... zkrátka sbírám staré Anglické a Francouzské knížky a ty sebou (nebo poštou) dotáhnu na Madagaskar letos v létě. Tam už vím o budově, kterou můžu vymalovat a vyzdobit a udělat z ní knihovnu...

V Česku se stránka, přes kterou pořádám sbírku na projekt nazývá Startovač, já to mám na takovém anglickém Startovači (na české mi to nechtěli vydat, prý nedělají charitativní projekty) každopádně budu strašně ráda pokud se rozhodnete mi pomoc nějakou tou pětikorunou :)

Stačí kliknout: https://www.kickstarter.com/projects/95862981/bookfeeding-madagascar nebo TADY a vybrat si odměnu v rpavém rohu nebo daarovat jakoukoliv částku chcete :) klidně mi napište pokud chcete pomoci s angličtinou a vysvětlit odměny nebo tak něco.

Děkuji všem! :)

Články na Hedvábné Stezce :) Je ze mě spisovatelka!

22. května 2014 v 1:07 | Kwítko |  ostatní
Tak mě nedávno požádali abych napsala nějaké články o stopování v Asii.. no a tak jsem je napsala a oni je fakt zveřejnili :)

tak si můžete ve zkratce přečíst o mých dobrodružstívch na Borneu kde jsem stopovala ve válečné zóně - tady nebo o mém stopu napříč Asii až do Česka :) ten druhý článek je tady.

Už zase pracuju na nějakých novinkách ohledně mého BOOKFEEDING projektu (Krmení knihama)!

Brigáda v zahraničí tentokrát bez malin

11. května 2014 v 22:45 | Kwítko |  Skotsko
Takže dneska vám tu dám takový krátký článek a tip jak na brigádu do zahraničí. Píšu to o Skotsku (protože tu momentálně bydlím a vím že je to populární destinace) ale vím, že to tak funguje i v německu, francii a mnoha jiných státech. Výhodou je vždy ale jazyk dané země a tak pokud neumíte německy/francouzsky dopručuji Velkou Británii...

Už jsem psala o mé zkušenosti se brigádou na farmě, sbírání malin bylo sice super, ale teď ve 22letech už se cítím na krapec něco víc.

Můj tip zní - najděte si město, kde je velká univerzita (nejlépe známá) a najděte si buďto kontakt na českou/slovenskou komunitu tam, nebo přes couchsurfing či jiné stránky na facebooku zkontaktujte mezinárodní studenty.

Já doporučuji Skotsko... a to proto, že:

Ve Skotsku (a teda vě většině míst Evropy) to funguje tak, že byty/pokoje si vždy pronajímáte na 12měsíců. A to platí i pro studenty. Jelikož ve Velké Británii na kolejích většinou bydlí jen prváci, na velkých Univerzitách většina studentů bydlí v takových bytech. (jako já).

Skotsko říkám proto, že ve Skotsku je školné pro studenty z EU zdarma a tím pádem je nás tu spousta, no a jako každý mezinárodní student i já chci jet na léto domů (teda já spíš letím do Afriky) ale většina mezinárodních studentů jede na léto nebo minimálně 2měsíce (období červen-září) zpět do Bulharksa, Norska, Německa nebo kamkoliv odkud pochází.
Bohužel ale všichni tito studenti stále musí platit za nájem i přes měsíce kdy tu nejsou. A tady přicházíte na řadu vy - lidi co ze svých domovin chtějí na léto pryč si přivydělat.

Den 14. Rozloučení se Srí Lankou ve Srí Lanské rodině

9. května 2014 v 19:17 | Kwítko |  Sri Lanka
A je to tady. Ráno 14. dne výletu je jasným znamením, že můj výlet se opět chýlí ke konci. Můj neplánovaný plán pro tento den, je jasný, pořádně se přecpat toho úžasného jídla a stihnout letadlo v 8 večer směr Skotsko s přestupy v Dubai, Praze a Frankfurtu.

Ráno jsem se rozloučila s Flaminiou a nastoupila na bus směr Kolombo Fort (to je autobusové nádraží, vlakové nádraží a vše kolem). Z Marawily to express busem trvá 1.5hod a stojí 205RS. Občas po mě celkově v busech chtěli dvojnásobek ceny prý, že za velký batoh, ale stačí naznačit, že i místní tahají kila banánů a krabic s rýží a že nic neplatí.

U Fortu na mě čekal taťka od kámošky a hned mě zavezl k ním domů. Bydlí asi hodinku a půl od hlavního města, taky kousek od pláže. Její maminka už začala vařit všechno možné a tak jsem se měla na co těšit. Mezi tím mi její taťka ukázal vše co mají na zahradě. Od kokosů, který mi sám shodil ze stromu a uřízl ať si ho můžu vypít, až po chlebovník, který mi nachystali jako zákusek k obědu.

Jídla mi nachystali opravdu hodně. Dokonce mě pak nechali ať si sednu do čela stolu a jím sama, což mi přišlo strašně divné a tak jsem je poprosila ať jí se mnou. Mi dali jak se patří příbor a to přesto, že oni jedli rukama jak jsou zvyklí. Taky sem si řekla, že se předvedu jak to umím jíst rukama ale protože i už dali příbor, řekla sem si, že se teda nebudu zesměňovat. Ono to totiž není nic lehkého jíst ty omáčky rukama :))) Já toho měla většina více na puse než v ní. :)

Po všem tom jídle mě dovezli autem na zastávku a já si tam v klidu sedla do autobusu a nechala se odvést zpět k Fort a tam jsem přestoupila na autobus na letiště. Občas, hlavně ve špičce to může trvat hodiny a já jsem nechtěla zmeškat letadlo tak jsem tam raději jela dříve. Nakonec jsem dojela 2hod. před odletem což je tak akorát :)

V té téměř 40hod pauze kdy jsem přesedala z letadla do letadla, přespávala na různých letištích a v Praze si dala 3hod sraz s mamkou na úžasném jídle jsem měla čas řádně zhodnotit jaký úžasný výlet to byl, a že fakt stál za to!

Už mám naplánováno s kámoškou běhat příští rok po Jižní Americe, tak snad seženeme dostatek penízků aby se to nějak podařilo. S trochou štěstí to zkloubím i s projektem BookFeeding který dělám letos v létě na Madagaskaru.

Den 13. Dambulla - procházka k jezeru a na večer do Marawila

9. května 2014 v 18:38 | Kwítko |  Sri Lanka
Ráno jsme se probudili, zašli s kámošem na snídani a vydali se na dloooooouhou procházku k dalšímu jezeru. Tipuju tak dvě hodinky chůze tam a dvě zpátky, celkem svižné chůze. Naštěstí jsme začali celkem brzo ráno a tak nebylo takové horko. To začalo až při cestě zpátky, kdy sluníčko začalo pražit.

Všechno to byly takové malé cestičky, spíše polní než pro auta a tak jsme cestou potkali mnoho farmářů, psů, divokých prasat a takových těch divných zvířat co vypadají jako kočky a žerou kobry.

Mimo to jsem se i naučila jak rostou kešu oříšky a jak vypadají, a že ona zelená slupka je leptavá kyselina a ne zrovna nejlepší na loupání pro ruce bez rukavic.

Cestou tam jsme viděli jednu malou holčičku ve školní uniformě na houpačce. Měla sebou i aktovku tak sem si říkala, že musí jít do školy, ale ta budova vedle byla stále zavřená a ona tam seděla celkem sama. Tak jsem se k ní přidala.

Den 12. Dambulla jak bych podle českých médií měla být aspoň pětkrát hromadně znásilněna...

8. května 2014 v 19:17 | Kwítko |  Sri Lanka
Ráno jse se konečně nemusela vzbudit před 5. hodinou ranní, každopádně mé tělo si na to už asi zvyklo a tak i bez budíku jsem v 6 ráno už nevěděla co dělat. A tak jsem si chvíli četla a nic-nedělala a pak jsem si zašla do města. Počkala až otevřou banku, vyměnila prachy, zašla na snídani, zašla na poštu, ale zjístila, že je stále zavřená (ach jo, tady je svátek 1den a oni z toho mají prázdniny dva týdny) a tak jsem strávila nějakou tu hodinku na internetu odpovídáním všech těch emailů a vzkazů a vysvětlováním, že to, že nejsem pár dní na internetu neznamená, že mě někdo znásilnil, odvezl na vzdálený ostrov a udělal ze mě služku.

No před obědem jsem si to namířila do Dambuly, jezdí tam hodně autobusů a stojí na jedné ze zastávek na křižovatce v Haburaně. Co 15min jede autobus a tak jsem nečekala dlouho. V Dambulle jsem měla sraz se Samanem, týpkem, kterého jsem potkala v Kandy o pár dní dříve. Ten měl ale přijet až později odpoledne, a tak jsem využia čas procházkou po městě.

můj oběd

Krosnu, jak je mým zvykem jsem si nechala v jedné malé restauračce, tam se ke mě okamžitě přidal jeden týpek a tak mě začal provádět po městě on sám. Anglicky uměl, byl to student hudby no a tak jsem si řekla, že proč ne.
Když musel zpátky, pokračovala jsem v procházkách křížem krážem.

Nejdříve jsem našla tenhle posvátný strom, kde mě opět uchvátila ta atmosféra a tak jsem si sedla a chvíli četla. Pak jsem viděla několik tuk tuků s turisty a pár z nich kolem mě i prošlo a tak jsem je následovala. O Dambule jsem vědděla, že tam jsou jeskyně a nějaký velký Japonskem-sponzorovaný chrám. Jak je mým zvykem, já se takovým turistickým bublinám vyhýbám, ale řekla jsem si, že se můžu jít alespoň mrknout.

Den 11. Z ráje směr... Haburana :)

8. května 2014 v 16:49 | Kwítko |  Sri Lanka
11. Den jsem si opět přivstala a byla vzhůru už kolem 4:30, to ale hlavně proto, že jsem nechtěla být v autobuse v tom největším horku...

První autobus (a to naštěstí i o svátkách a na Sinhalský Nový Rok) jede z Pottuvilu už v 5:30, z Arugam Bay je to tam jen asi 10-20min záleží na tuk tuk řidičovi a na tom jak rychle ho najdete v tak brzkou hodinu. Já naštěstí měla už 'známé všude' a tak mě čekal kamarád s tuktukem u Food Hutu. Normálně byste měli ale za takovou jízdu platit 150-200RS.
Na autobus jsem přišla dříve, z dřívějších zkušeností vím, že se to vyplatí.

Německý pár, se kterým jsem byla i na safari jel taky tím busem, ale zaspali a přijeli tak tak na poslední chvíli, každopádně asi proto, že v den největších oslav Sinhalského Nového roku nikd necestuje, autobus byl v pohodě a místo jsme si každý našli.

Po asi 3hod. jsme se ocitli na autobusáku v Batticoloa, oni pokračovali do Trinco a tam jim navazoval hned státní autobus. Mi nejdříve řekli, že autobus mi jede až za 3hod. pak že by měl jet vlak a nakonec když pochopili, že jim an to neskočím ukázali na soukromé autobusové stanoviště kousek od tohoto a od tama mi jel autobus do Haburana (a pokračoval do Anuradhapura), ten druhý bus je trochu drahší ale lepší než čekat tři hodiny, navíc rozdíl je asi 15Kč :)
Bus Pottuvil - Batticoloa 150RS (3hod) , Baticoloa - Habarana 260RS (3,5hod).

Haburana je malinká křižovatka s pár obchůdky kolem dokola, je tam dost hostelů a hotelů takže místo na přespání určitě najdete. Já byla v Sky View Inn, po sálodlouhém ukecávání mi to dal za 1200RS/noc a za 300RS mi půjčili kolo na půl dne. Kolo ale nebylo nic moc a ubytko i když bylo krásné a čisté bylo prázdné a ten týpek mi přišel strašně arogantní (styl ty jsi bílá připlať) a tak kdybych měla víc času a nebyla bych dobitá z té cesty určitě bych se zvedla a šla jinam.
Jinak je to směr Anuradhapura asi 150m za bankou co je za křižovatkou.

Pak jsem hned nasedla na kolo a kolem 13hod. vyjela směr Sirigiya, Lion Rock- Lví Skála. Jak už jsem psala v jiném článku, namísto aybych tam dojela a utratila 30USD za to, odbočila jsem asi 2km před onou skálou do Pidurangala a tam jsem si užila krásný výhled, chrám a mnohem více toho.

Ono i ta cesta na kole byla krásná, po takové malé cestičce jen občas něco nebo někdko projel, ale jinak bez provozu. Navíc to bylo většinou z kopečku (malého ale i to se počítá) a tak jsem tam prostě tak ploužila. Je to asi 13km takže to není nijak daleko, navíc cestou tam uvidíte hodně mladých mamin prodávat kokosy a manga a vody. Já se pokaždé zastavila na kokos. Ty jsou prostě moje.

Když jsem našla onu záhadnou odbočku tam jsem začala prozkoumávat vše co tam bylo. Nejdřív jsem vlezla do jedné brány, kde byl krásný malinký chrám, socha Buddhy se zmijí a stúpa. No a naproti se tyčila skála na kterou jsme nakonec vyezla.

Chrámů a jejich zřícenin je v celém komplexu více. Kousek od tohoto na druhé straně je komplex z 3.století. Neplatí se žádné vstupné, je to malinké ale krásné. Hlavně je to prázdné protož o tom předpokládám nikdo neví. Je to špatně udržované, ale tak když od nikoho na to nedostanou prachy tak se není čemu divit, co?

Falešná ale lepší Lví Skála - jak ušetřit 30USD a vidět více

8. května 2014 v 13:21 | Kwítko |  Sri Lanka
11.Den na svém cestování po Srí Lance jsem dojela do Haburany a náhodou jsem se míso na Lví Skále ocitla v Pidurangale. Pidurangala je komplex chrámu, skalního útvaru - jeskyně s vytesaným obrovským Buddhou a starými zříceninami chrámů a okolí z 3. století. Takže kdybych to měla shrnout - pro ty, co nechtěji utrácet 25USD (dolarů) za Anuradnapuru, 25 USD za Polonawuru a 30USD za Lví Skálu stačí zajít tady do Pidurangala. Stojí to jen 200RS = 30Kč (a i kolem toho v klidu projdete bez zaplacení, což bych ale nedělala, přeci jen to není tak strašné a za tu krásu něco zaplatit můžete!)

Více fotek a info je v článku 11.Den ... kde popisuju celý den, tady jsme chtěla hodit jen ty logistické info - kde kam jak a proč a za kolik :)

Lví Skála (Sigiriya) nebo Pidurangala?

Takže, kromě chrámů a zřícenin můžete vylézt na onu skálu, která je zhruba stejně vysoká jako Lví Skála a s tou výhodou, že odsud tu Lví Skálu (Sigiriya) vidíte! No přece kdyby jste byli jen na té Lví Skále tak si ji nemůžete celou vyfotit, co?
Lví Skálu doporučuji jen pokud vás vyloženě zajímají fresky a malby na stěnách. Já už takových viděla tisíce po jeskyních v Číně, Filipínách, Malajsii a vůbec téměř všude po Asii a tak jsem raději ty peníze uštetřila. Navíc Pidurangala opravdu není známá a tak tam nepotkáte skoro žádné turisty.

Já teda měla štěstí, že jsem tam potkala skupinku 3 francouzů, ti mě totiž svým autem i s mým starým kolem vzali 13km zpět do Haburany, kam - protože už se začalo stmívat - se mi nechtělo do toho kopce šlapat.

Jinak bez turistů a lidí! A je to tak blízko, že dokonce na té skále naproti (Lví Skála) můžete vidět jak turisti šlapou v zástupech do schodů.

Jak se tam dostat

Je to jen 1,5km od Lví Skály, směr Haburana ale to po malé cestě (myslím že to bylo A5). Nejezdí tam autobusy ale je to úžasná cestička na kolo, tuk tuk nebo motorku. Je to malinká asfaltečka, bez děr takže tipuju nově postavená a auto se tam v jednom směru vleze ale žádné pravidelné linky tama nejezdí.

Z Haburana se vraťte asi 2km po cestě směrem k Batticola, na kruhovém objezdu je to ta cesta která má benzinku na jedné straně a malé obchůdky na druhé. Pak tam bude malá odbočka (výše popisovaná cesta) s cedulí Sirigiya. Po té cestě je to 13km, většinou z mírného kopečku, takže cestou tam mžete klidně jet už v 13hod. tedy v teple, neboť se moc na kole "nezapotíte'. Šlapat budete muset spíše až cestou zpět.

Den 10. Plážování, cyklo-vání, relaxování :)

7. května 2014 v 18:43 | Kwítko |  Sri Lanka
Po předešlém večeru jsem si na pár hodinek zdřímla, ale opravdu jen pár protože v 5:30 jsem už byla na pláži a vyčkávala i s hromadou pejsků východ slunce. Spát přeci můžu i ve Skotsku, ale východ slunce na Srí Lance jen dneska. Ono už to totiž je třetí den tady a pro svůj omezený čas už mě to pomalu nutí zvednout kotvy a tak jsem se rozhodla, že se další den zase někam posunu. A to přesto, že je Nový Rok na Srí Lance a tím pádem jsou všechny busy buďto přecpané, nebo tam žádné ve svátek nejsou.

Helča spala ještě méně a tak na místo srazu ráno dorazila krapec později. Nakonec jsme se ale našly a po východu slunce jsme se prošly po pláži do Potuvilu na mušle. Ráno to je všechno krásně vyplavené a tak jich najdete spousty a pro milovníky papoušků - najdete desítkyy sépiových kostí! :))

Rybáři se už pomalu navraceli do 'přístavu', začali balit sítě a přebírat ryby. My jsme se Helčou po procházce si to namířili k ní do chatky, kde jsme se snažili splašit zbytek na snídani. Dva němci měli už odjet brzy ráno, ale nakonec se taky rozhodli, že ještě jeden den zůstanou. Oni ale ještě spali a tak jsme si apsoň my dvě zašly na kokos, rotti a palačinky, které se také rychle dostávaly na seznam oblíbených jídel.

Pak jsme se opět procházely ulicemi, navšetěvovali kamarády v Food Hutu a EcoWave a vlastně neustále popíjeli kokos nebo pojídali nějakou tu dobrotu, banán nebo aspoň palačinku. Zbytek seděl na výsluní a opaloval se a plaval a tak jsme si to pomalu namířili k nim, že se přidáme.